Fieseler Fi-156 Storch ("ČÁP")
Německý letoun, který proslul skvělými aerodynamickými vlastnostmi, díky kterým stál za osvobozením italského fašistického diktátora Benita Mussoliniho z vězení v Gran Sasso.
Jedná se o lehký hornoplošník, který byl ideální k průzkumným a spojovacím operacím, a to zejména díky velmi tichému a nenápadnému letu s možností přistát a vzlétnout takřka kdekoliv. První prototyp vzlétl 10. května 1936 a brzy se stal jedním z nejvýznamnějších letadel 2. světové války. Měl skvělé schopnosti, kterými vynikal v mnoha ohledech nad svou konkurencí. Samotné osvobození Benita Mussoliniho vyžadovalo vysoké nároky na pilotáž, aby operace mohla být úspěšná. A všechny splňoval právě letoun Fieseler Fi-156 Storch spolu samozřejmě s dobrou pilotáží kapitána Gerlacha.
Celkově se mezi lety 1937 - 1945 jen v Německu vyrobilo na 2900 kusů tohoto letadla, byť v různých obměnách. Během roku 1943 byla dokonce výroba přesunutá do závodu Beneš-Mráz ve východočeské Chocni, kde se vyráběly až do roku 1949 pod názvem K-65 Čáp, kterých bylo vyrobeno dalších 138 kusů, ve Francii bylo několik kusů vyrobeno pod názvem MS-500 Criquet (cviček).
Na LEGENDÁCH NEBES se představí o 20% zmenšená replika originálu, kterou postavil Jaromír Andrés. Pochází ze sbírky Leteckého Muzea Metoděje Vlacha. Zbarvení je autentické k podobě Fi-156 z operace Dub, která osvobodila Mussoliniho.
Pilot: Martin Souček