AERO L-29 DELFÍN
Na tento první proudový podzvukový cvičný letoun může být československé letectví hrdé. Proslavil se u nás i ve světě, a proto mu právoplatně patří místo na pomyslném leteckém hvězdném nebi. Tento produkt z továrny Aero Vodochody započal slavnou sérii cvičných letounů, na který později navázal s modelem L-39 Albatros. Do té doby se vyráběla pouze cvičná verze bojové stíhačky MIG-15UTI.
Vývoj dnes již legendárního letounu L-29 vedl konstruktér Ing. Jan Vlček. První prototyp nového letounu L-29 poprvé vzlétl 5. dubna 1959 a hned se mu dočkalo velké slávy. Dvoumístný a vzhledově elegantní cvičný letoun umožňoval velmi dobře nácvik bojových manévrů a hlavně byl potřebný pro přechod pilotů z vrtulových letounů do těch proudových. Do té doby byl tento přechod velmi problematický, neboť proudové stíhačky mají mnohem vyšší pádovou a přistávací rychlost. V soutěžním konkurzu tehdejšího Východního bloku porazil sovětský Jak -30 a polskou TS-11 Iskru. Sériová výroba probíhala v letech 1961 až 1974 a během této doby bylo vyrobeno neuvěřitelných 3 665 kusů.
Letoun, který se představí na LEGENDÁCH NEBES má domovské letiště na Slovensku. Piloti předvedou vyšší techniku pilotáže. Proudový letoun L-29 Delfín patří společnosti L29 Delfin s.r.o.
Piloti: Jozef Vaško
Technické údaje
Parametr: | Údaj | Parametr: | Údaj |
Výrobce: | Aero Vodochody | Pohonná jednotka: | 1x proudový motor Motorlet M-701c500 |
Posádka: | 1 + 1 | Tah pohonné jednotky: | 8,7 kN |
Rozpětí: | 10,3 m | Dostup: | 11 500 m |
Délka: | 10,8 m | Dolet: | 900 km |
Výška: | 3,1 m | Maximální rychlost: | 655 km/h |
Nosná plocha: | 19,8 m2 | Cestovní rychlost: | 450 km/h |
Hmotnost prázdného letounu: | 2 364 kg | Stoupavost: | 14 m/s |
Maximální vzletová hmotnost: | 3 586 kg | Objem paliva (bez přídavných nádrží): | 1 050 l |