NORTH AMERICAN P-51D MUSTANG - LITTLE REBEL
Absolutní legenda a jeden z nejlepších stíhacích letounů v druhé světové válce vůbec! Jedná se o jednomístný bojový letoun, nejčastěji využívaný k doprovodu amerických bombardérů na cestách do Německa nebo Japonska. Účastnil se také následné Korejské války, ale později byl nahrazen proudovými letouny.
Vznikl de facto na poptávku Velké Británie, která chtěla získat licenční smlouvu na výrobu stíhaček Curtiss P-40 Tomahawk. Nicméně firma North American raději nabídla svému obchodnímu partnerovi, že vyvine lepší letoun se stejným motorem. První prototyp letadla později nazvaného jako Mustang byl vyroben v roce 1940. Později se však ukázalo, že původní motory Allison nedostačují některým letovým operacím a proto později američtí konstruktéři vyměnili motor Allison za motor Packard. Prvním sériovým Mustangem s Packardem byl model P-51B a poprvé byly nasazeny do boje v roce 1943. Ve válce o Evropu vynikali, především svou rychlostí a dlouhým doletem, proto také často doprovázeli bombardéry B-17 a B-24 při jejich náletech. P-51D dostal oproti svým předchůdcům silnější výzbroj. Místo původních 4 kulometů ráže 12,7 mm (0.50 cal) nesl 6 kulometů stejné ráže, uložených v křídlech. Celkem bylo vyrobeno 7956 kusů verze P-51D.
Tento historický kousek bude jednou z hlavních ozdob leteckého dne LEGENDY NEBES . Těšit se můžete i na jeho společné vystoupení s P-51D Mustang Excalibur . Historie tohoto letounu P-51D-30-NT Mustang, vyrobeného pod číslem 45-11495 se datuje na rok 1945 v továrně North American v Dallasu. Do bojů ve druhé světové válce již nezasáhl a byl odkoupen Royal New Zealand Air Force (RNZAF), kde byl také poprvé zalétnut v roce 1951. Za nedlouho byl ovšem nabízen k prodeji a poté uložen bez nosných ploch v muzeu RNZAF. V roce 2004 americký obchodník Bob Baker zakoupil projekt vlastněný Philipem Warnerem a restauroval ho do dnešní podoby. Po této rekonstrukci získal také druhé sedadlo. Mustang byl dokončen v roce 2009 a získal označení N5551D. V současné době je ve vlastnictví britského majitele Stephena Steada a ve zbarvení stroje sériového čísla 44-13737 s názvem "Little Rebel". Stroj je provozován v Hangáru 3 na letišti Plzeň-Líně.
Pilot: bude doplněno
Technické údaje
Parametr: | Údaj | Parametr: | Údaj |
Výrobce: | North American | Pohonná jednotka: | Packard V-1650-7 |
Posádka: | 1 | Výkon pohonné jednotky: | 1 700 HP/ 1 265,06 kW |
Rozpětí: | 11,28 m | Dostup: | 12 800 m |
Délka: | 9,83 m | Dolet: | 2 755 km |
Výška: | 4,08 m | Maximální rychlost: | 703 km/h |
Nosná plocha: | 21,67 m2 | Stoupavost: | 16,3 m/s |
Hmotnost prázdného letounu: | 3 232 kg | Výzbroj pevná: | 6x kulomet M2 ráže 12,7 mm |
Max. vzletová hmotnost: | 5 488 kg | Výzbroj závěsná: | až 908 kg pum nebo 10 raketometů (HVAR) |