POLIKARPOV PO-2 (U2)
Legendární letoun Polikarpov s označením PO-2 byl vyvinut v roce 1927 v SSSR, jako prototyp označen U-2. Tento stroj, s více než 40 tisíci vyrobenými kusy, se stal jedním z nejvíce vyráběných letadel na světě.
Byl používán pro různé účely, včetně výcviku dvou generací sovětských pilotů, a byl poháněn hvězdicovými motory Švecov M-11. Sověti mu přezdívali "Kukuruznik", protože běh motoru zněl jako sekáč kukuřice, nicméně byl velice tichý, i díky tlumičům hluku. Během druhé světové války proto sloužil Po-2 v mnoha tajných rolích, včetně nočního bombardování. Proslulý byl zejména 46. ženský pluk VVS, nazývaný "Noční čarodějnice", který s ním podnikal noční nálety na německé pozice.
Po-2 byl různě vylepšován a v roce 1944 přejmenován na počest svého konstruktéra Polikarpova. Vyráběl se i licenčně v Polsku až do roku 1953. Používal ho i československý armádní sbor a letectvo pod označením K-62.
Exemplář, který se představí na LEGENDÁCH NEBES 2024 byl vyrobený v roce 1937 pod sériovým číslem 0076, sloužil během války v Rudé armádě a později byl darován jugoslávské armádě. V Jugoslávii i v aeroklubu byl vybaven československým motorem Walter 6-III. V roce 1967 byl předán Koroškému Aeroklubu a v roce 1975 byl uložen v hangáru. V letech 2004-2005 prošel kompletní rekonstrukcí a byl opět vybaven originálním motorem Švecov M-11FR a dostal zpět označení jugoslávské armády S5-MAY. V květnu 2014 byl letoun přeletěn do Mladé Boleslavi a stal se součástí sbírky v Leteckého muzea Metoděje Vlacha.
Pilot: Bude doplněn
Technické údaje
Parametr: | Údaj | Parametr: | Údaj |
Výrobce: | Polikarpov | Pohonná jednotka: | 1x Švecov M-11 FR |
Posádka: | 1 nebo 2 | Výkon pohonné jednotky: | 119 kW/ 160 HP |
Rozpětí: | 11,4 m | Dostup: | 4 000 m |
Délka: | 8,17 m | Dolet: | 500 km |
Výška: | 3,5 m | Maximální rychlost: | 150 km/h |
Nosná plocha: | 33,15 m2 | Cestovní rychlost: | 110 km/h |
Hmotnost prázdného letounu: | 700 kg | Rok výroby | 1937 |
Max. vzletová hmotnost: | 1 400 kg |